În cartea Ți-am atras atenția? – Cum să stârnești interes și să relaționezi cu oricine, autoarea Sam Horn ne propune un proces prin intermediul căruia să îi surprindem în mod plăcut pe cei care iau decizii și să ii convingem că suntem persoanele potrivite cărora să le încredințeze un loc de munca, o funcție, un proiect sau un contract. Tehnicile ei inovatoare au ajutat o mulțime de oameni să aibă succes și vor fi „ingredientul tău secret“ prin care poți să câștigi încredere, să stârnești interes și să fii acceptat.
Ne confruntăm în mod evident cu o epidemie de nerăbdare și suferim în același timp de alienare și de deficit de atenție. Știai că una din patru persoane abandonează un site și renunță să îi mai verifice conținutul dacă durează mai mult de patru secunde să se încarce? Este într-adevăr o problemă, fiindcă dacă nu poți atrage atenția oamenilor, nici nu vei reuși vreodată să stabilești o relație constructivă cu ei.
Cartea este structurată în jurul acronimului INTRIGUE.
Introducere
Nou
Timp alocat eificient
Repetabil
Interacționare
Generozitate
Utilitate
Exemple
Să vedem cum poți folosi aceste 8 concepte pentru a atrage atenția, a câștiga încredere, a stârni mai mult interes, a dovedi că ești persoana potrivită pentru o funcție sau un proiect și a stabili o legatură mai intensă cu oamenii.
I = Intorducere
Începe cu o introducere care să atragă atenția.
Întrebări tip “Știați că…”
1. Începe prin a pune 3 întrebări cât mai relevante de tip “știați că“
2. Folosește cuvântul “imaginați-vă” în legătură cu trei atribute care să răspunda la întrebarea “Cine nu și-ar dori să …?” referitor la soluția propusa de tine
3. Trecerea la formularea de genul “Ei bine, acmu nu mai trebuie să vă imaginați; am creat acest lucru. De fapt…”
N = Nou
Nu e suficient să fie adevărat, trebuie să fie și NOU
Cei 7 factori ai dislocării:
1. Obiectivul. Care este obiectivul tău? Ce anume face ca prezentarea ta să fie un succes?
2. Persoana. Care este publicul țintă? Cine este clientul ideal?
3. Problema. Ce frustări/provocări are publicul țintă?
4. Premisa. De ce? Ce ar fi dacă? Ce ar fi dacă ar exista o modalitate mai bună?
5. Produsul. Am descoperit un produs mult mai eficient, mai atrăgător, mai profitabil și plin de satisfacții
6. Promisiunea. Fă o promisiune fiindcă e vorba de ceva nou
7. Lovitura. Alege un nume interesant pentru produsul tău care să-l scoată în evidență.
Stimulează gândirea cu ajutorul umorului:
– include umorul în interacțiunile tale
– include câte o poantă în fiecare mesaj
– caută lucruri care te fac să râzi copios
T = TIMP alocat eficient
Câștigă încrederea celor din jur alocându-ți eficient timpul. Fii concis și vei fi luat în seamă.
Stabilește limite măsurablie în ceea ce privește emailurile pe care le scrii sau ședințele pe care le organizezi. Limitează emailurile la 5 fraze. Acordă ție și membrilor echipei 3 minute pentru a susține punctele de vedere.
R = Repetabil
Dacă oamenii nu pot repeta, înseamnă că nu au înțeles. Scrie fraze care să atragă atenția.
– rezumă mesajul pe care vrei ca oamenii să și-l amintească
– prezintă în maxim 8 cuvinte acțiunea pe care oamenii să o întreprindă
– rezonează cu oamenii astfel încât ei să transmită mai depare mesajul, viralizându-l
– are rolul de titlu care poate fi promovat și pe care să se pună accentul, astfel încât să îți aducă recompense financiare
Scoate în evidenta fraza:
– atrage atenția asupra ei spunând: “o revelație și o informație surpinzătoare descoperită este…“
– spune “va rog să notați acest lucru astfel încât să le puteți transmite informația și oamenilor dvs“
– evidențiați verbal informația dorită: “cel mai importat lucru a fost că…”
– scoateți în evidență ideea dorită: “daca e să rețineti ceva din programul nostru este că…“
I = Interacționare
Nu te mulțumi să informezi, ci interacționează
Încearcă să îți dai seama ce anume vor oamenii când te întreabă “Cu ce te ocupi?”
– întreaba “tu, o rudă sau un prieten ați făcut vreodată, ati vazut vreodata, ati fost vreodata la…(ceva legat de ocupația ta)“
Ne putem face mai multi prieteni pe parcursul a două luni dacă reușim să fim interesați de oameni decât ne-am face în doi ani încercând să îi facem pe ei să fie interesați de noi.
Fii intrigat.
1. Renunță la introducerile standard. În schimb întreabă la ce proiecte interesante lucrezi acum?
2. Cere sfaturi
3. Folosește cuvintele “spune-mi”
4. Ofera cuvântul decât să-l preiei
5. Creează conversații interesante care scot ce e mai bun din tine și din ceilalți
G = Generozitate
Generozitate în acordarea atenției. Fii primul care acordă atenție celorlalți. Începe cu nevioile lor, nu cu ale tale. Ascultă-i pe ceilalți așa cum îți dorești să fii ascultat
1. Privește, ridică-ți sprâncenele și apleacă-te către interlocutor
2. Ignora orice altceva
3. Nu mai judeca oamenii
4. Ia notițe
5. Empatizează
6. Renunță la “dar…”, înlocuiește-l cu “și…”
U = Utilitate
Ce nu poate fi transpus în acțiune nu este util. Stabilește relevanța temei tale în lumea reală.
Clarifică legătura dintre tema pe care o prezinți și audiența ta.
Pune întrebări:
– “Câți dintre voi ați fost în această situație?”
– Roagă oamenii să ridice mâna pentru a-i implica fizic
– Introdu în prezentarea ta date din studii recente
– Spune “S-ar putea să vă întrebați ce relevanță are acest lucru pentru voi”
– Prezintă unde și cum s-a întâmplat evenimentul din tema ta
E = Exemple
Nu spune povești, ci prezintă exemple din viața reală. Fă-i pe oameni să trăiască scena. Determină-i să le pese folosindu-te de telscopul empatiei (e mai ușor să-ți pese de o singură persoană decât de mai multe)
Concluzie
Aplică conceptual INTRIGUE în viața ta, la birou, în afacerea ta, cu prietenii, cu oaemnii noi pe care-i întâlnești, cu partenerul de viață și observă cum în timp legăturile tale cu cei din jur devin mai profunde.