Ce mașină îți permiți ?

Se pare că cei mai mulți oameni asociază în mod eronat o mașină scumpă cu ideea și imagine de bogăție. Este o convingere greșită! Dacă vezi pe cineva într-o mașină de lux nu înseamnă neapărat ca acea persoana este și bogată. Nu înseamnă neapărat că acea persoană își și permite acea mașină! Din păcate, în jurul acestei convingeri adoptate de foarte multe persoane din România, o țară unde salariile sunt destul de mici, conaționalii noștri cheltuie pe mașini extrem de mult în medie pe cap de locuitor.

Dacă vrei să ai succes financiar, una din cele mai importante perspective este conștientizarea, și anume trebuie să știi ce costuri implică fiecare acțiune / decizie pe care o iei și în articolul de față fac referire la costurile legate de mașina pe care ți-o cumperi.

Nu trebuie să cheltui exagerat de mult sau tot ce ai pe o mașină doar ca să pari bogat. În realitate mașina te face mai sărac pentru că mașina este un pasiv care îți scoate bani din buzunar. Acestea sunt costurile de care trebuie să ții cont când îți cumperi o mașină:

  • RCA
  • Casco
  • Impozit
  • Rovinietă
  • Revize anuală
  • Consumabile cum ar fi cauciucurile
  • Reparații
  • Carburant

Singurul mod în care îți poți transforma mașina într-un activ care produce bani este să o folosești pe post de taxi, Uber sau livrări sau să o închiriezi pentru a fi folosită drept taxi, Uber sau pentru livrări.

Cât ar trebui să plătești pe o mașină ?

Fie că îți cumperi o mașină nouă sau second hand, valoarea mașinii nu ar trebui să depășească venitul tău cumulat pe 6 luni! Dacă ai un salariu de 1000 euro lunar, atunci mașina pe care o conduci ar trebui sa valoreze maxim 6000 euro. Dacă tu și soția ta aveți un venit anual cumulat de 24.000 euro (2000 euro lunar), valoarea mașinii familiei nu ar trebui să depășească 12.000 euro! Dar să vedem cam câți bani alocă românii pentru o mașină.

Românii dau o avere pe mașini, cu toate ca cei mai mulți se plâng că câștigă puțin. Cheltuim mai puțin decât alți europeni, dar mai mult decât ai crede și e suficient să te uiți mai bine la mașinile care circulă prin marile orașe.

Românii aloca, în medie, 11700 euro pentru o mașină din clasa mică, 20750 euro pentru o mașină din clasa medie și între 23000 – 31000 euro pentru SUV-uri. Dacă raportam aceste sume la salariul mediu net care este in jur de 730 euro rezultă că românii alocă 16 salarii pentru un autoturism de clasa mică, 28 de salarii pentru un autoturism de clasa medie si 42 de salarii pentru un SUV. Extrem de mult!

Ia aminte la următoarele:

– Dacă ești proaspăt absolvent de facultate, doar ce te-ai angajat, iar primul lucru pe care-l faci este sa te duci la bancă să ceri un credit pentru mașină sau sa-ți iei o mașină în leasing, atunci pregătește-te să fii sărac!

– Dacă te duci la bancă și întrebi care este suma maximă pe care o poți împrumuta pentru o mașină, atunci pregătește-te să fii sărac!

– Dacă locuința unde stai valorează mai mult decât mașina pe care o conduci, atunci ești sărac!

– Dacă încă stai cu chirie dar îți cumperi mașină, atunci ești sărac!

– Dacă ai mașină de lux dar nu ai bani de Casco și te gândești cum să economisești combustibil, atunci ești sărac!

De ce susțin mașinile second hand

Un principiu pe care îl susțin cu tărie este acela de a nu cumpăra autoturisme noi. Acestea își pierd jumătate din valoare în primii 2 ani. Dacă dorești o mașină nouă de de 40.000 euro, o poți cumpăra second hand cu o vechime de 2-3 ani și cu suma de 20.000 euro. În loc să perizi 20.000 euro în primii 2 ani din devalorizarea mașinii, vei pierde doar 2000 euro pe an dacă o cumperi second hand. Dacă economisești 20.000 euro la cumpărarea unui autoturism, suma aceasta se poate investi în imobiliare, bursă, sau într-un fond mutual bun, iar în decursul a 5 sau 10 ani în care conduci acel automobil, suma de bani economistă se poate dubla sau chiar tripla.

2 comentarii

  1. Mi-a placut partea cu masina second. As cumpara oricand o masina din Germania cu carte de service care are 4 sau 5 ani decat celebrul Logan.
    Cine doreste poate sa sa se urce intr-o masina low-cost si sa mearga 400 km iar apoi sa faca acelasi lucru cu una second din Germania de 5 ani vechime. Atunci o sa inteleaga diferenta.
    Eu as adauga ca o masina se achizitioneaza si in functie de nevoile familiei, adica daca ai copil mic o sa ai nevoie de un portbagaj mai mare. Si inca ceva, costurile cu exploatarea unei masini tin in primul rand de sofer si de stilul de condus.

    • Si eu sunt de aceeasi parere, prefer masina second hand germana sau adusa din Germania, in defavoarea masinilor autohtone noi.

Comentariile sunt închise