Recenzie: Conspirația celor bogați – Robert Kiyosaki

Cartea „Conspirația celor bogați” a fost scrisă de Robert Kiyosaki într-un mod inovator. Cartea a apărut mai întâi online și este rezultatul interacțiunii între autor și oamenii care s-au confruntat cu situația economică dificilă din perioada 2007-2008. Practic, “Conspirația celor bogați, cele opt noi reguli ale banilor” le-a oferit cititorilor din toate colțurile lumii să își spună părerea, capitol cu capitol, despre criza financiară. Fiecare secțiune a cărții a fost scrisă în întregime online în timpul acelei crize financiare. Pentru asta a fost creat un blog special și cititorii au avut oportunitatea de a lăsa comentarii care l-au ajutat pe Kiyosaki să contureze cartea și mesajul transmis.

Cartea este împărțită în două părți.  Prima este o lecție în economie, unde Kiyosaki a încercat să-și educe cititorii într-un stil pe înțelesul tuturor. Kiyosaki vorbește în prima parte despre mai multe de conspirații.

Una dintre conspirațiile celor bogați este cea împotriva banilor noștri. Aici mi-au atras atenția două evenimente majore pe care Kiyosaki le amintește.

Unul din aceste evenimente este legat de ceea ce a făcut președintele Nixon in 1971. Fără permisiunea Congresului, acesta a scos dolarul de pe standardul aur. În 1971 dolarul a încetat să mai fie ban și a devenit valută. Cuvântul valută vine de la cuvântul currency=curent, ca un curent electric sau un curent oceanic. Cu alte cuvinte, o valută trebuie să se miște continuu sau își pierde valoarea. După 1971, oamenii care și-au băgat banii în băncile de economii sau în acțiuni pe bursă au pierdut banii deoarece valuta lor a încetat să se miște. Cei care economiseau au devenit perdanți, iar cei cu datorii au devenit câștigători pe măsură ce guvernul american tipărea din ce în ce mai mulți bani, crescând datoria și inflația.

Un alt eveniment s-a peterecut in 1974 cand Congresul american a votat legea pensionarii angajaților (Employee Retirement Income Security Act), cunoscută azi în Statele Unite ca 401(k). Înainte de 1974, majoritatea angajaților aveau ceea ce se numea un plan de pensii cu beneficiu definit (DB). Planul DB al unei companii asigura angajatului un venit pe viață. După 1974, angajații au trecut la planurile de pensie cu contribuții definite (DC). Asta înseamnă că ei trebuiau să economisească banii pentru pensie. Suma pe care angajatul o primea la pensionare depindea de cuantumul contribuției la planul de pensii. Dacă planul de pensii ramânea fără bani, sau se desființa din cauza prăbușirii bursei, pensionarul avea ghinion și trebuia să se descurce singur. După același model american sunt construite cele mai multe planuri de pensionare din lume.

Această schimbare de planuri de pensie de la beneficiu definit la contribuții definite i-a transferat forțat pe milioane de angajați în zona nesiguranței bursiere. Problema este că majoritatea angajaților nu avea (și nici nu are) educația financiară pentru a-și investi înțelept banii pentru pensie.

Astăzi, milioane de angajați din lumea întreagă nu au strâns suficient de mulți bani pentru a se putea pensiona. Fără o educație financiară, milioane de oameni se întorc către aceleași insituții – băncile de economii și piața de acțiuni, tocmai instituțiile care au generat o bună parte din criza financiară – și încearcă să economisească suficienți bani pentru a-și asigura o pensie fără probleme. Acești oameni sunt cei mai afectați și îngrijorați de criza financiară.

O alta conspirație este cea referitoare la sistemul bancar. De ce banca nu poate rămâne niciodată fără bani și care este furtul invizibil de la bancă datorită rezervei fracționare vei afla citind aceasta carte.

În cea de a doua parte, Kiyosaki ne informează care sunt cele 8 noi reguli ale banilor:

• Banii înseamnă cunoaștere, adică banii = inteligență financiară. În ziua de azi nu ai nevoie de bani să faci alți bani, ai nevoie de cunoaștere = educație financiara.
  • Învață cum să folosești datoriile: există datorii bune și datorii proaste. Un credit să îți cumperi un televizor sau o mașină este o datorie proastă. Un credit să îți cumperi o proprietate pe care să o închiriezi ulterior și care să producă bani pentru tine, este o datorie bună.
  • Învață să controlezi fluxul de bani
  • Trebuie să te pregătesti pentru vremuri grele și nu vei cunoaște decât vremuri bune
  • Nevoia pentru viteză
  • Învață limbajul banilor
  • Ca să fii bogat trebuie să știi să vinzi
  • Întărește-ți punctele forte și completează slăbiciunile

Lectura acestei cărți mi s-a părut la fel de palpitantă ca unui roman polițist. „Conspirația celor bogați. Cele opt noi reguli ale banilor.” cu siguranță te va ajuta să-ți consolidezi educația financiară și să îți crești calitatea vieții.

Recenziile altor cărți scrise de Robert Kiyosaki:

Recenzie: „Mai presus de bani… echipa antreprenorului” – Robert Kiyosaki

Recenzie: „Cadranul banilor” – Robert Kiyosaki